پنجشنبه 30 فروردين 1403
    گزارش افتتاحیه جشنواره جوانان بازگشت

    ادای احترام معاون امور هنری وزارت ارشاد و هنرمندان به شهدای نیشابور

    مرادخانی: رسانه هایی مانند صدا و سیما به توانایی هنرهای تجسمی بپردازند

    جوانان با موضوع محیط زیست، آثار هنری تولید می کنند

    بيست و دومين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي جوانان با ادای احترام مسئولان و هنرمندان به شهدای نیشابور عصر دوشنبه 16 شهریورماه آغاز شد.

    به گزارش روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، علي مرادخاني؛ معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجيد ملانوروزي؛ مسئولان نیشابور و هنرمندان و داوران جشنواره و هنرمندان  بيست و دومين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي جوانان با نثار گل در گلزار شهدای نیشابور به شهدا ادای احترام کردند و یاد و خاطره شهدا را گرامی داشتند.

    در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با حضور هنرمندان و جوانان در دانشکده هنر دانشگاه نیشابور برگزار شد.

    در این مراسم سیدعباس حسینی؛ شهردار نیشابور گفت: میزبانی نیشابور از بيست و دومين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي جوانان از اقدام های فرهنگی در معرفی بیشتر این ابرشهر تاریخ است. نیشابور مهد تمدن ایران و اسلام است و شاهد رویدادها و شگفتی های عظیمی در طول تاریخ بوده است و این شهر با داشتن دانشمندان ، ادبا، علما و بزرگان توانسته ایران و اسلام را در گسترده جهان مشهور کند.

    شهردار نیشابور در ادامه گفت: شهر فیروزه فام جایگاه ادبا و دانشمندان بزرگی است و یکی از جلوه های باارزش فرهنگی است.

    در ادامه یکی از مدرسان دانشکده هنر نیشابور که 22 دوره قبل از شرکت کنندگان جشنواره ملی هنر های تجسمی جوانان بوده است، گفت آنچه باعث رشد و توسعه یک کشور می شود، انباشت دانایی نیست بلکه نبوغ جوانی است که موجب می شود اندیشه انتقادی و رشد و توسعه فرهنگ و هنر به وجود آید.

    قدرت پور در ادامه گفت: امروز نمی توان فلسفه ، حقیقت و هنر را تعریف کرد چون ذات را نمی توان تعریف کرد بلکه فکر و نبوغی که در عمل و فعل بروز می کند قابل تعریف است.

    کارگاه های بيست و دومين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي جوانان با حضور علی مرادخانی؛ معاون امور هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید ملانوروزی؛ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و مدیران نیشابور صبح روز سه شنبه در دانشکده هنر این شهر آغاز شد.

    مرادخانی در بازدید از این کارگاهها گفت: ظرفیت و قابلیت مناسبی در جوانان استان های مختلف کشور وجود دارد و این جشنواره فرصتی برای بروز و نمایش این استعدادهاست. بی تردید با حمایت از این استعدادها و جوانان خلاق هنرمندان شاخص و تاثیرگذار آینده ی کشور همین جوانان هستند.

    معاون هنری وزارت ارشاد در ادامه گفت: قابلیت و توانایی فراوان هنرهای تجسمی ما کمتر دیده می شود و رسانه هایی مانند صدا و سیما با پرداختن به هنرهای تجسمی از جمله جشنواره تجسمی جوانان که بصورت کارگاهی روند تولید آثار را به نمایش می گذارد می تواند به تاثیرگذاری جریان تجسمی در جامعه کمک کند.

    مرادخانی با اشاره به جایگاه فرهنگی نیشابور گفت: نیشابور که سابقه و جایگاه فرهنگی، علمی، ادبی و هنری دارد امکان شایسته ای برای حرکت های فرهنگی ملی است و از سوی دیگر برنامه های فرهنگی می تواند به شناساندن بیشتر ظرفیت های این شهر کمک کند.

    معاون هنری وزارت ارشاد در پاسخ به درخواست انجمن هنرهای تجسمی نیشابور برای برگزاری جشنواره کمال الملک در این شهر گفت : هرکدام از بزرگان فرهنگی و علمی و هنری نیشابور شایسته آن هستند که در جریان هنر امروز و رویدادهای هنری به زندگی، آثار و اندیشه های آنان پرداخته شود و درصورت بررسی تخصصی و برنامه ریزی لازم برای جشنواره کمال الملک از سوی مسئولان استان خراسان رضوی و دفتر هنرهای تجسمی در حد امکان از این رویداد حمایت خواهد شد.

    محمد ابراهیم جعفری نقاش پیشکسوت نیز در آغاز کارگاه های جشنواره با تاکید بر نبوغ و خلاقیت جوانان گفت: لازم است که جوانان در کارگاههای جشنواره جرأت داشته باشند و جرأت به معنی کنار زدن عقل و فضاسازی برای بروز عشق و نبوغ در هنر است.

    کارگاههای جشنواره در رشته های نقاشی ، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی، پوستر، کاریکاتور و طراحی و تصویرسازی با موضوع آزاد و موضوع محیط زیست برگزار می شود و هنرمندان جوان در رشته عکاسی از روستای تاریخی « خرو » عکاسی می کنند.

    در بازدید از کارگاه های جشنواره جوان سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و غلامحسین مظفری معاون استاندار و فرماندار ویژه ی نیشابور حضور داشتند.


    تاريخ خبر:  1394/06/16